טוב שם טוב משמן טוב - מהו סימן מסחר ?

אנחנו משקיעים משאבים רבים לבידול ומיתוג הסחורה והשירותים שאנו מוכרים – אך לא כולנו נוקטים בפעולות הבסיסיות המתחייבות לשם כך – השקעת זמן ומשאבים בבחירת השם הנכון לעסק, ונקיטת הפעולות הנדרשות להגנה עליו.

 כיצד עושים זאת? עו"ד תומר אפלדורף, מומחה בדיני סימני מסחר, מסביר.


לפני הכל - מהו סימן מסחר?

עסקים מבדלים את הסחורה והשירותים שהם מספקים מעסקים אחרים דומים להם, כך שללקוח קל לזהות את מקור הסחורה או השירות: אם באמצעות סמליל (לוגו) המורכב מאותיות, צורות או דמויות, ואם באמצעות צבעים (איזו חברה מזוהה עם הצבע הסגול בתחום הסלולאר?), צלילים, ואף צורות תלת מימד. אלה נקראים סימני מסחר.


איזו הגנה ניתנת לסימני מסחר?

ככלל, ההגנה המשפטית הניתנת לסימני מסחר היא בלעדיות שימוש ומניעה ממתחרים לעשות שימוש בסימן המסחר או בסימנים דומים לו. היקף הבלעדיות נגזר משני פרמטרים עיקריים הקשורים זה בזה: האחד, האם סימן המסחר נרשם במאגר סימני המסחר של המדינה; והשני, הוא טבעו של סימן המסחר ביחס לסחורות והשירותים בהם נעשה בו שימוש.


כלומר, ככל שהקשר בין הסימן המסחרי לתחום בו נעשה בו שימוש הוא רחוק יותר, כך ההגנה עליו תהיה רחבה יותר. למשל סימן מסחר שרירותי, חסר כל קשר לתחום השימוש (כדוגמת XEROX בתחום ההדפסה), יזכה להגנה המקיפה ביותר, ואילו סימנים המרמזים על הסחורה והשירותים יזכו להגנה פחותה (כך לדוגמא, מכיוון שסימן המסחר "אווזי" מתאר את התוצרת - אווזים למאכל, ההגנה שניתנה לסימן אינה מונעת ממתחרה לפתוח מסעדה תחת סימן המסחר "אווזי הזהב").


מובן מאליו, כי טבעו של סימן המסחר משפיע על כשרותו לרישום כסימן מסחר. ככל שסימן המסחר "רחוק" מן הסחורה והשירותים - כך רישומו יהיה קל יותר, וההגנה עליו חזקה יותר.


בטרם מתחילים בפעילות עסקית יש לבחור שם – "המותג"

בטרם מתחילים בפעילות העסקית יש לבחור סימן מסחר שיזוהה עם השירותים או הסחורות. לשם כך, יש לבדוק במאגר סימני המסחר, במאגר החברות ואף במנועי החיפוש אם כבר קיימים סימני מסחר זהים או דומים לסימן אותו אנו רוצים לשייך אלינו
.בדיקה מקדימה שכזו, יכולה לחסוך במשאבים רבים ובהתגוששות לא נדרשת בבתי המשפט, אם יתברר שקיימים עסקים אחרים שעושים שימוש דומה בסימן המבוקש. כך לדוגמא, פורסם כי קרן ההשקעות ג'נסיס תבעה את קרן ההשקעות החדשה ג'נסיס אנג'לס שהוקמה על ידי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בגין הפרת סימן המסחר שלה – אני בטוח כי מחשבה מקדימה בעניין, ובחירת שם שרירותי, שאינו קשור או דומה לשמות של גופים אחרים בשוק, היה חוסך לקרן ההשקעות החדשה כאב ראש מיותר.


לאחר בדיקה ובחירת סימן מסחר - ההגנה הטובה ביותר עליו היא באמצעות רישומו כסימן מסחר.
 טעות נפוצה היא כי רישום חברה ברשם החברות ורכישת שם מתחם (domain) ברשת האינטרנט מקנים לעסק בעלות בסימן המסחר - ולא כך היא.הדרך הנכונה, היעילה והזולה ביותר להגן על המוניטין והשם הטוב של בית העסק היא באמצעות רישום סימן מסחר. הליך רישום של סימן מסחר הינו הליך פשוט ולא יקר, התקף לעשר שנים, ואשר ניתן לחידוש ללא הגבלה.
 
 לרישום סימן המסחר יתרונות ברורים: ההגנה רחבה כמפורט לעיל; הרישום 'מאותת' לשוק על קיום המותג ומונע מראש ניסיונות רישום של סימנים דומים; העלויות הדיוניות כנגד מפרים נמוכה (בהעדר רישום, בעלים של סימן מסחר צריכים להוכיח בפני בית המשפט מוניטין, ונדרשים להוצאות מרובות על סקרי דעת קהל, הוכחת היקפי שיווק ושימוש אדירים); רישום סימן מסחר מוסיף לנראות העסק ומאפשר סחירות במוניטין (מכירה, זיכיון וכיוצ"ב).
 
שימו לב. ההגנה היא טריטוריאלית ויש לבצע רישום סימן מסחר בכל מדינה בה רוצים לזכות בהגנה.

ההגנה בדיני הקניין הרוחני היא טריטוריאלית. מכיוון שההגנה היא מדינתית, את סימן המסחר יש לרשום במדינה בה ניתנים השירותים של בית העסק. כך לדוגמא, חברה שעיקר עיסוקה ייצוא פרחים להולנד, צריכה לרשום את סימני המסחר שלה בהולנד, ולא בישראל (הגם שאת הרישום עצמו ניתן לעשות, לעיתים, באמצעות עו"ד ישראלי המתמחה בסימני מסחר).


ואם העתיקו אותי למרות שיש לי סימן מסחר רשום
מה עושים במצב בו למרות קיומו של סימן מסחר רשום, מתחרה עושה שימוש בסימן זהה או דומה לסימן המסחר של בית העסק? מכיוון שסימן המסחר רשום, קיימות פרוצדורות משפטיות פשוטות יחסית, אשר יובילו לצווי מניעה כנגד המתחרה, ובמקרים המתאימים - איסוף סחורה מפרה והשמדתה. זאת, בנוסף לפיצויים להם יזכה בעל סימן המסחר הרשום בגין הרווחים שצמחו למתחרה מן ההפרה ולנזקים שנגרמו לבעל הסימן.

 
הכותב, עו"ד תומר אפלדורף, מומחה בדיני סימני מסחר, זכויות יוצרים וקניין רוחני אחר.
רוצים להתייעץ בנוגע לסימני המסחר שלכם? בקרו
באתר.
 
כתבה זו אינה תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

עו"ד זכויות יוצרים

כך תכין את את עצמך לבניית אתר קלה ומהירה
31 Mar, 2022
רוב העסקים יודעים מראש שהם לא מומחים בבניית אתרים ולכן את כל הקטע הטכני-מקצועי הם מראש מעבירים לאיש מקצוע מיומן. כך שאת המקום הראשון למעצורים שמונעים מבעלי עסקים את הקמת האתר, תופס עניין כתיבת התוכן. או במילים אחרות, השאלה: מה כותבים? איך מציגים את עצמי ואת השירותים/מוצרים שלי באתר.
03 Jan, 2022
אתרי אינטרנט, מבוססים על מערכת ניהול תוכן, המאפשרת לבעל האתר, ולמנהליו, לעדכן את תכני האתר בכל עת, ומכל מקום, ללא צורך במתכנת או בונה אתרים, כפי שהיה נהוג עד לפני מספר שנים. קיימות מערכות ניהול תוכן שונות, המתחלקות ל-2 קבוצות עיקריות: 1. מערכות ניהול תוכן בקוד פתוח 2. מערכת ניהול תוכן בקוד סגור לכל קבוצה, יתרונות וחסרונות. במאמר זה נציג את היתרונות והחסרונות שבכל קבוצה, והן השוואות בין מערכות שונות באותה הקבוצה. במערכות ניהול אתרים בקוד פתוח, ניתן למצוא את הפופולאריים: וורדפרס WordPress, ג'ומלה Joomla, מג'נטו Magento, דרופל Drupal ועוד... (מערכות ניהול אתרים קוד פתוח מובילות בעולם: (חלקן לא תמוכות בעברית) , CushyCMS, SilverStripe, Plone, The Secretary, MODx, dotCMS, Madebyfrog CMS, Composite, Radiant CMS, Concrete5 CMS, Pimcore, Contao CMS, xpression Engine CMS, Pligg CMS, Businesscatalyst, Typo3, Movable Type CMS, LiteCommerce, AxCMS, Contenido CMS, ProcessWire, ImpressPages, Textpattern, Bricolage, Press2Flash, Fork CMS, GoCart, Centurion) במערכות קוד סגור, ניתן למצוא מערכות כגון: e-Shop , Tyco , anova וכמובן, מערכת ניהול האתרים Webfocus . (ועוד רבות אחרות) מערכות ניהול אתרים בקוד פתוח:
כלים לבדיקת מהירות טעינת אתר האינטרנט
30 Dec, 2021
6 אתרי אינטרנט שדרכם ניתן לבצע בדיקות מהירות טעינה לאתר האינטרנט, חלקם מספקים דוחות מפורטים ואף הצעות ליעול ושיפור מהירות טעינת האתר, וחלקם מספק דוח מקוצר, אך ממוקד הנותן תמונת מצב כללית ומספקת.
כלים ואפשרויות - אפליקציות גוגל
30 Dec, 2021
גוגל מציע מגוון רחב של כלים, אפליקציות ואפשרויות, חלקן מוכרות יותר, חלקן מוכרות פחות. ריכזנו כאן עבורכם מגוון כלים שלא מוזכרים בכל מקום ולא זוכים לתשומת לב ראויה.
קידום אתרים (אורגני) באמצעות כתיבה שיווקית – גרסת הטורבו
30 Dec, 2021
כשאומרים לכם קידום אתרים, מה עולה לכם בראש? כשאומרים לכם כתיבה שיווקית, על מה אתם חושבים? נכון, מדובר בשני תחומים הקשורים לאחת מחזיתות השיווק החשובות בעסק שלכם – האתר. שני התחומים לא רק משלימים האחד
בבעלותך דומיין? נא להיזהר מדייגים
30 Dec, 2021
זהירות נוכלים ברשת - בעלי דומיינים מקבלים הודעות, שנראות תמימות ואמיתיות לחידוש הדומיין. חוסר תשומת לב, ומבצעים תשלום ופרטי כרטיס אשראי לגנבים שניצלו את תמימות בעל הדומיין. מאמר המסביר כיצד להיזהר
שלבים בהקמת אתר אינטרנט
30 Dec, 2021
רגע לפני שמקימים אתר אינטרנט, צריך אפיין מה הדרישות, מהם התכנים, לאסוף ולארגן תמונות, תוכן שיווקי, התקשרות עם גורמי צד ג' שונים, התממשקות לסליקה, כתיבה שיווקית, שפה מיתוגית ועוד. במאמר מידע מתומצת...
גלישה אנונימית
30 Dec, 2021
במקרים מסויימים, נרצה לגלוש לאתר מסויים ממחשב אחר, לא מהמחשב שלנו. קיימים אתרים בעיקר בחו"ל, המאפשרים לנו, לגלוש לאתר דרכם, כאנונימיים. כיצד? איך? בדיוק על זה נדבר במאמר.
איך לבקש מלקוחות חוות דעת לעסק בגוגל ?
30 Dec, 2021
הדרך הנכונה והפשוטה לתת קישור לעמוד חוות הדעת לעסק שלכם בגוגל - ללקוחותיכם.
תקנון לאתר האינטרנט - הגנה הכרחית לכל עסק
30 Dec, 2021
מהות התקנון הינה לחייב את הגולש, בהתאם לדרישות חוק החוזים, לקבל על עצמו את הוראות התקנון. גולש הנכנס לאתר שלכם צריך להסכים לאמור בתקנון באופן אקטיבי (באמצעות הקלקה בתיבה מיוחדת, גלילת העמוד...
מאמרים נוספים
Share by: