טוב שם טוב משמן טוב

אנחנו משקיעים משאבים רבים לבידול ומיתוג הסחורה והשירותים שאנו מוכרים – אך לא כולנו נוקטים בפעולות הבסיסיות המתחייבות לשם כך – השקעת זמן ומשאבים בבחירת השם הנכון לעסק, ונקיטת הפעולות הנדרשות להגנה עליו.
 
כיצד עושים זאת? עו"ד תומר אפלדורף, מומחה בדיני סימני מסחר, מסביר.
 
לפני הכל - מהו סימן מסחר?
עסקים מבדלים את הסחורה והשירותים שהם מספקים מעסקים אחרים דומים להם, כך שללקוח קל לזהות את מקור הסחורה או השירות: אם באמצעות סמליל (לוגו) המורכב מאותיות, צורות או דמויות, ואם באמצעות צבעים (איזו חברה מזוהה עם הצבע הסגול בתחום הסלולאר?), צלילים, ואף צורות תלת מימד. אלה נקראים סימני מסחר.
 
איזו הגנה ניתנת לסימני מסחר?
ככלל, ההגנה המשפטית הניתנת לסימני מסחר היא בלעדיות שימוש ומניעה ממתחרים לעשות שימוש בסימן המסחר או בסימנים דומים לו. היקף הבלעדיות נגזר משני פרמטרים עיקריים הקשורים זה בזה: האחד, האם סימן המסחר נרשם במאגר סימני המסחר של המדינה; והשני, הוא טבעו של סימן המסחר ביחס לסחורות והשירותים בהם נעשה בו שימוש.
 
כלומר, ככל שהקשר בין הסימן המסחרי לתחום בו נעשה בו שימוש הוא רחוק יותר, כך ההגנה עליו תהיה רחבה יותר. למשל סימן מסחר שרירותי, חסר כל קשר לתחום השימוש (כדוגמת XEROX בתחום ההדפסה), יזכה להגנה המקיפה ביותר, ואילו סימנים המרמזים על הסחורה והשירותים יזכו להגנה פחותה (כך לדוגמא, מכיוון שסימן המסחר "אווזי" מתאר את התוצרת - אווזים למאכל, ההגנה שניתנה לסימן אינה מונעת ממתחרה לפתוח מסעדה תחת סימן המסחר "אווזי הזהב").
 
מובן מאליו, כי טבעו של סימן המסחר משפיע על כשרותו לרישום כסימן מסחר. ככל שסימן המסחר "רחוק" מן הסחורה והשירותים - כך רישומו יהיה קל יותר, וההגנה עליו חזקה יותר.
 
בטרם מתחילים בפעילות עסקית יש לבחור שם – "המותג"
בטרם מתחילים בפעילות העסקית יש לבחור סימן מסחר שיזוהה עם השירותים או הסחורות. לשם כך, יש לבדוק במאגר סימני המסחר, במאגר החברות ואף במנועי החיפוש אם כבר קיימים סימני מסחר זהים או דומים לסימן אותו אנו רוצים לשייך אלינו.
בדיקה מקדימה שכזו, יכולה לחסוך במשאבים רבים ובהתגוששות לא נדרשת בבתי המשפט, אם יתברר שקיימים עסקים אחרים שעושים שימוש דומה בסימן המבוקש. כך לדוגמא, פורסם כי קרן ההשקעות ג'נסיס תבעה את קרן ההשקעות החדשה ג'נסיס אנג'לס שהוקמה על ידי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בגין הפרת סימן המסחר שלה – אני בטוח כי מחשבה מקדימה בעניין, ובחירת שם שרירותי, שאינו קשור או דומה לשמות של גופים אחרים בשוק, היה חוסך לקרן ההשקעות החדשה כאב ראש מיותר.
 
לאחר בדיקה ובחירת סימן מסחר - ההגנה הטובה ביותר עליו היא באמצעות רישומו כסימן מסחר.
 
טעות נפוצה היא כי רישום חברה ברשם החברות ורכישת שם מתחם (domain) ברשת האינטרנט מקנים לעסק בעלות בסימן המסחר - ולא כך היא. הדרך הנכונה, היעילה והזולה ביותר להגן על המוניטין והשם הטוב של בית העסק היא באמצעות רישום סימן מסחר. הליך רישום של סימן מסחר הינו הליך פשוט ולא יקר, התקף לעשר שנים, ואשר ניתן לחידוש ללא הגבלה.
 
לרישום סימן המסחר יתרונות ברורים: ההגנה רחבה כמפורט לעיל; הרישום 'מאותת' לשוק על קיום המותג ומונע מראש ניסיונות רישום של סימנים דומים; העלויות הדיוניות כנגד מפרים נמוכה (בהעדר רישום, בעלים של סימן מסחר צריכים להוכיח בפני בית המשפט מוניטין, ונדרשים להוצאות מרובות על סקרי דעת קהל, הוכחת היקפי שיווק ושימוש אדירים); רישום סימן מסחר מוסיף לנראות העסק ומאפשר סחירות במוניטין (מכירה, זיכיון וכיוצ"ב).
 
שימו לב. ההגנה היא טריטוריאלית ויש לבצע רישום סימן מסחר בכל מדינה בה רוצים לזכות בהגנה.
ההגנה בדיני הקניין הרוחני היא טריטוריאלית. מכיוון שההגנה היא מדינתית, את סימן המסחר יש לרשום במדינה בה ניתנים השירותים של בית העסק. כך לדוגמא, חברה שעיקר עיסוקה ייצוא פרחים להולנד, צריכה לרשום את סימני המסחר שלה בהולנד, ולא בישראל (הגם שאת הרישום עצמו ניתן לעשות, לעיתים, באמצעות עו"ד ישראלי המתמחה בסימני מסחר).
 
ואם העתיקו אותי למרות שיש לי סימן מסחר רשום?
מה עושים במצב בו למרות קיומו של סימן מסחר רשום, מתחרה עושה שימוש בסימן זהה או דומה לסימן המסחר של בית העסק? מכיוון שסימן המסחר רשום, קיימות פרוצדורות משפטיות פשוטות יחסית, אשר יובילו לצווי מניעה כנגד המתחרה, ובמקרים המתאימים - איסוף סחורה מפרה והשמדתה. זאת, בנוסף לפיצויים להם יזכה בעל סימן המסחר הרשום בגין הרווחים שצמחו למתחרה מן ההפרה ולנזקים שנגרמו לבעל הסימן.
 
 
הכותב, עו"ד תומר אפלדורף, מומחה בדיני סימני מסחר, זכויות יוצרים וקניין רוחני אחר.
 
רוצים להתייעץ בנוגע לסימני המסחר שלכם? בקרו באתר.
 
כתבה זו אינה תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

עו"ד זכויות יוצרים